Stíler blog

Az igazság a kávéról

Az igazság a kávéról

2015. június 28. - Dobos Emese

Az elmúlt időben számtalan, egymásnak ellentmondó cikk látott napvilágot a kávéról. Egyesek szerint káros hatással van a bőrre, és amúgy is egészségtelen, míg mások a jó tulajdonságait emelik ki. Na, most akkor mi a helyzet?

unnamed_2.jpg

Elöljáróban a személyes történetem: én és a kávé. Tizenvalahány éves korom óta kávéztam: reggelente az első gondolatom a koffein körül forgott, és délután is még legalább egyet megittam. Aztán amikor megismerkedtünk a párommal és jött az első közös reggel (nála), kiderült, hogy ő viszont nem kávézik, egyáltalán. Szép lassan én is lejöttem róla, teára váltottam. Aztán jött egy periódus, amit a vizsgaidőszak + felvételik + államvizsga + munka = újra kávézom egyenlet fejez ki a legjobban. Viszont már laktózmentes tejjel iszom, legfőképpen cappuccinót. Sokszor tapasztaltam viszont azt, hogy ha délután 4 után iszom, nagyjából hajnali kettőig fent vagyok, viszont az agyam már nem úgy működik és gyakorlatilag se tanulni, se írni nem vagyok már képes. Ezért most dilemmázom: mi is legyen ezzel a kávéval? Szeretem az ízét (sőt, imádom), de megtapasztaltam azt is, milyen nélküle. Vele is jó, nélküle is, ez pedig nem egy jó kapcsolat jellemzője!

unnamed_1.jpg

Összeszedtem tehát az elmúlt időszak legújabb tudományos (?) eredményeit, legérdekesebb adatait és tényeit – biztosan lesz közte olyan, ami új, izgalmas és elgondolkodtató. Azután dönt mindenki, kedve szerint. Az általános hatásaival annyit foglalkoztak már, hogy betéve fújjuk és szerintem a hócipője is tele van már mindenkinek ezekkel a cikkekkel. Nem akarok senkit se lebeszélni se rábeszélni, de mérlegelni, változtatni mindenképpen érdemes az alább olvasottak függvényében!

A gonosz kávé: Ő és a bőrünk

A tökéletes bőr titkát már ezerféleképpen próbálták megfejteni. Az biztos, hogy a pattanás, rosacea vagy bármilyen gyulladás nem jó dolog, és ezzel máris helyben vagyunk. A kávé savas, ezek a savak pedig megboríthatják a hormonjaidat – különösen a stresszhormonokra van hatással, ami pedig a bőröd olajtermelését szabályozza. Izgultál vagy ideges voltál valami miatt és egyből kijött rajtad egy pattanás? Igen, erről beszélek. Ráadásul erősen vízhajtó, vagyis dehidratálja a bőröd, ami hamarabb vezet ráncokhoz.

unnamed_3.jpg

Hogyan is igyunk helyesen és jól kávét?

Pont, ahogy a bőrünkre sem szabadna rákennünk bármilyen olcsó vackot, amit kozmetikumként árulnak, arra is erősebben oda kellene figyelnünk, mit viszünk be a szervezetünkbe. Nem csak az ételre, az italra is vigyázni kell, és ez igaz a kávéra is. Példának hoznék egy táskásat: veszel egy prémium minőségű, klasszikus bőrtáskát, ami kifogástalan állapotban kísér téged évekig. Vagy: vehetsz műbőrből gagyi minőségűt, ami tönkremegy hamar. A minőség a kulcsszó – a kávéban is.

Volt már valaha fejfájásod kávézás után? Bevittél jó adag kemikáliát és toxint a szervezetedbe. Ugyanez igaz az elkészítésre is: a műanyag és fém részes kávéfőzőkkel a melegítés és a nyomás hatására szintén olyan anyagok oldódnak ki a főzőből, amik hormonális problémákat is okozhatnak. Keress tehát üvegből készült főzőcsészéset vagy magas nyomású eszpresszógépet.

Sok múlik az időzítésen is: a legfrissebb adatok szerint érdemes délután 2 előtt kávézni, ha nem akarsz alvási gondokkal küzdeni. A közhiedelemmel ellentétben az eszpresszó alapú kávék (mint a latte vagy a cappuccino) kevesebb koffeint tartalmaznak.

Az is nagyon fontos, hogy megfelelően kísérd a kávédat: a legjobb ebédhez inni. A hatását leginkább úgy fejti ki (és károsítja kevésbé a szervezeted), ha proteint, zsírt és szénhidrátot viszel be a kávé mellett a szervezetedbe. Amellett, hogy méregteleníti a májad, zsírégető is: kortizolt termel a szervezetedben, aminek edzés előtt nagy hasznát veheted!

A különböző mérgező anyagok miatt kihűlt és újramelegített kávét sem szabadna inni (de a vélemények annyira megoszlanak, hogy van, aki szerint meg a rák egyik ellenszere).

További stíler tippekért kattints: