Stíler blog

Tanulj meg kulturáltan kérni!

Tanulj meg kulturáltan kérni!

2017. február 08. - Rigó Ági

Egy üzenet itt, egy poszt ott – és nem érted, miért húzza száját a másik? A nagy rohanásban sokszor nem vesszük a fáradságot arra, hogy minimális civilizációs normákat betartva kommunikáljunk, pedig sokkal szebb lenne a világ, ha odafigyelnénk erre.

gretcyh_lady_gaga_telephone.jpg

Felgyorsult a világ, mindenki rohan, blablabla. Ezt tudjuk, és mindannyian megszenvedjük, vagy legalábbis tapasztaljuk. Millió aspektusa van a témának a barátságoktól a munkahelyi kapcsolatokig, nem is beszélve a kettő kissé összemosódó közös halmazáról: a fodrászunk, körmösünk, kozmetikusunk sokszor ismerősünk a Facebookon, tudjuk mikor volt beteg a gyereke, milyen cuki a kutyája, és ezt a közvetlen kapcsolatot könnyedén félreértelmezzük, ami bizony könnyen feszültséghez vezethet.

Jönnek a pár szavas, tökéletesen alkalmatlan időpontban elküldött üzenetek, úgy csacsogunk, mintha a legjobb barátnőnkkel (és egyben terapeutánkkal) beszélnénk, megfeledkezve arról, hogy a másik ember (bár lehet, hogy nagyon cuki és barátságos) a munkáját végzi, és legfőképpen van magánélete is.

Ha hálás vagy neki, amiért csodás a frizurád, ragyog a bőröd vagy éppen irigylésre méltóan menő a manikűröd, mindig tarts észben egy pár fontos szabályt, amit érdemes betartani, ha az ezekért felelős személlyel kontaktálsz! Meglátod, kapcsolatotok egy újabb szintre fog lépni!

1. A MUNKAIDŐ AZ MUNKAIDŐ

Nem egyszer hallom, hogy a szolgáltató szektorban dolgozó ismerősök egymásra licitálva mesélik a horror sztorikat azzal kapcsolatban, hogy a kedves ügyfél mikor kereste meg őket. Karácsony este 9-kor időpontot kérni pedikűrre, vagy szombat este 11-kor megvitatni a következő hajfestést csak elsőre tűnik jó ötletnek. Persze, mondhatjuk, hogy némítsa le a telefont és ne olvassa el az üzeneteket, de tudjuk, hogy mi sem biztos, hogy mindig figyelnénk erre. Ha munkaidőn kívül ugrik be a nagy megfejtés egy-egy szépészeti kérdésben, készíts magadnak egy jegyzetet (nehogy elszálljon az ihlet!) és aztán vitasd meg a kérdést munkaidőben a szakemberrel.

2. SZERETNÉK VALAMIT VALAMIKOR

Ugye, hogy mindenki utálja, ha a másik döntésképtelen, nem tudja, mit akar, ellenben húzza az időnket? Ha üzenetben próbálsz egyeztetni a szakemberrel, szánj időt az írásra, és igyekezz világosan fogalmazni az elképzelésedet. Persze lehetnek kérdéseid, amiket a másiknak meg kell válaszolni, de mindkettőtök jobban jár, ha megspóroljátok a felesleges köröket.
street-style-phone.jpg

3. A KULCSSZAVAK: KÉREK SZÉPEN, NAGYON KÖSZÖNÖM

Bármilyen közvetlen viszonyban is állsz valakivel, ezek a kulcsszavak kincset érnek. Már olyat is hallottam, hogy egy buliban a pultos annak a vendégnek mérte bőkezűen az italt, aki használta a fenti varázsszavakat (képzelem, szegény valószínűleg ritkán hallotta őket). Mindenesetre lehet, hogy a legközelebbi barátaiddal nem mindig figyelsz oda ezekre (pedig amúgy nem lenne rossz), de azokkal, akikkel megrendelő-szolgáltató viszonyban állsz, mindenképpen érdemes.

4. TISZTELJÜK EGYMÁS IDEJÉT

A hatékony kommunikációval máris egy csomó időt spórolhattok egymásnak, de a feladat itt nem áll meg. Úgy, ahogy te is utálod, ha a szalonba érve kiderül, hogy még fél órát kell várnod, hogy sorra kerülj, úgy a szolgáltató is szereti, ha a vendég a megbeszélt időpontban érkezik. Az „5-kor végzek az irodában és rohanok hozzád” - nem megfelelő. Egyeztess fél 6-ra vagy 6-ra a szabad helyek függvényében és az utazás ideje alapján, hiszen felnőttek vagyunk, a Google Maps pedig a barátunk, így nem atomfizika kimatekozni az érkezés időpontját.
cell-phone-safety-tips-for-kids-tweens-and-teens.jpg

5. HA MÉGIS PORSZEM CSÚSZIK A GÉPEZETBE

A legnagyobb megdöbbenéssel hallom, hogy sokan azt hiszik, hogy egy megbeszélt időpontot nem kell lemondani, egyszerűen csak nem jelennek meg. Vagy éppen pár órával előtte jelzik, hogy mégsem tartanak rá igényt. Az ilyesmi nemcsak otrombaság, hanem a szolgáltató idejével és pénzével való játék, ami lássuk be, nem szép dolog. Minél később tudja meg, hogy kiesik egy vendég, annál valószínűbb, hogy nem tudja feltölteni a helyet, így kiesik a bevétele. Szerintem teljesen érthető, ha ennek nem örül.

6. VANNAK ESETEK, AMIKOR VISZONT INKÁBB MONDD LE

A helyzet másik véglete az, amikor valaki 35 perc késéssel, szemlátomást fertőző betegen, a nyakában egy hisztis gyerekkel vagy őrjöngő kutyával jelenik meg a szalonban, ahová mások relaxálni mennek. Ha a bébi/kutyaszitter lemondta, vagy rád tört az influenza, mindenki akkor jár jobban, ha telefonálsz, elmondod a helyzetet, elnézést kérsz, és újabb, alkalmasabb időpontot egyeztetsz.

7. MEGVAGYOK PÁR PERC ALATT, BIZTOS BEFÉREK!

A szakács tudja, mennyi idő alatt fő meg a leves, a varrónő tudja, mennyi idő felhajtani egy szoknyát, és így tovább. Senki sem szereti, ha mások próbálják beosztani az idejét, ellenben többnyire tisztában van vele, hogy egy-egy munka mennyi időt vesz igénybe. Ha egy félórás munkára 5 perc jut, és a végén nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, akkor kit hibáztatunk? Aki erőszakos volt, vagy aki mégis elvállalta?

street-style-day-5-new-york-fashion-week-fall-2015-1.jpg

süti beállítások módosítása